اتعامل مع الراجل ازاي ؟

Posted: أبريل 30, 2010 in الراجل دة هايجننى

عشان تعرفى ازاى تعرفى تتعاملى مع الراجل لازم تفهمى شوية حجات عنة الاول
الرجل بيثبت ذاتة باسلوب مختلف عن الطريقة اللى الست بتثبت فيها نفسها
الرجل بيهتم بالمهارات و الانجازات و الكفاءة و الفاعلية و تحقيق النتائج. بحس بنفسة و يرضى عنها لما يحقق نجاحات و نتائج.
الرجل بطبيعتة بيهتم بالاشئياء و الالات و لا يهتم بالناس و المشاعر و العلاقات الاجتماعية زي الست
تلاقى الراجل يروح يصتاد او يلعب كورة و كل الانشطة الخارجية
انتى نحلمى بشريك بفتى احلامك و مواصفاتة اية في الوقت اللى هو بيحلم فية بالكمبيوتر اللى نفية يجيبة او بسيارة احلامة.
انتى تحققى ذاتك بحب الناس ليكي
هو يحقق ذاتة باحترام الناس اللى بيكسبة لما يحقق نجاح في عملة
عشان كدة الراجل مابيحبش الست تنصحة و لا تقولة هو المفروض يعمل اية لان دة في جرح لكرامتة لان مسئلة مقدرة الرجل على القيام بالاشياء حساسة جدا و تجرح مشاعرة و كرامتة.
يعنى انتى مثلا لو ماعرفتيش تركبي لمبة الصالة مايهمكيش ، لكن لو راجل ماعرفش بيستخف بنفسة و ممكن يفقد ثقتة في نفسة عشان كدة تلاقى الراجل مصمم و هو بيعمل حاجة معينة بيصلحها او يركبها انها ينجزها بنجاح. و الا لن يحظى على التقدير الذاتى و تقدير الاخرين لة (هو بيحس بيها كدة )
فبلاش تفترضى و انتى بتتعاملى نع راجل انة ممكن يكون مش فاهم حاجة معينة فتتبرعى بالنصيحة لمساعدتة . كدة غلط. الراجل لما يكون محتاج مساعدة مش هايطلب الا لما يكون جرب مرة و اتنين وتلاتة و خلاص اعترف امام نفسة من كثرة المحاولات انة فهعلا محتاج مساعدة فيبدا يطلبها. ساعتها لو طلبها فعلا بيكون محتاجها. <

o:p>

لكن انتى كواحدة ست ممكن تطلبى المساعدة من واحدة عشان حابة المشاركة و و اللمة و العمل الجماعى. تحبي تحسي ان في حد متعاطف معاكى و حابب يساعدك. يعنى مثلا ممكن تكونى من اللى بيعملوا شغل البيت بامتياز و مش محتاجة حد يساعدك فعلا . يعنى انتى مش محتاجة مساعدة، بس تفرق معاكي جدا لو حد من اخواتك البنات او بناتك او حتى زوجك او اخوكى عرض عليكي المساعدة ، ساعتها بتحسي بتعاطفة معاكى و تحبي الاحساس دة جدا. و ممكن تسمحيلة يساعدك في شغل البيتعلى سبيل حبك للاحساس بالمشاركة. لكن نفس عرض المساعدة لو اتعرض على رجل منغير مايطلب ، يرفضة بلا تردد لانة قبولة للمساعدة معناة عجزة عن اتمام المهمة بسبب قلة مهارتة و دة شئ يقلل من شان الرجل امام نسة و يجرحة.
لما الراجل بيكون عندة مشكلة مايتكلمش فيها مع حد لانة لازم يحلها لنفسة بنفسة و قدرتة على حل مشاكلة بنفسة دة معناة انة مميز بقدرات معينة ترفع من شئنة امام نفسة. غير الست. قدرة الرجل على حل المشاكل دي بالنسبالة شئ عظيم و لة تقديرة امام ذاتة, يغض النظر عن نوع المشكلة. عشان كدة تلاقى الراجل متبرمج اتوتوماتك على انة اول مايسمع ست بتحكي لة عن مشكلتها يروح بسرعة يقولها على الحل.
انتى كست حتى لو عارفة حل لمشكلتك و عارفة انتى المفروض تعملى اية كويس تجبى تحكى عن مشكلتك عشان تحسي بتعاطف الناس معاكي و حبهم ليكي و حبك ليهم. بتبقى محتاجة حد يسمعك و يحس بيكي .
لكن الرجل لما يتكلم في مشكلة بيكون فعلا غلب امرة و مش لاقى لمشكلتة حل و عاوز حل عشان كدة بدا يتكلم عن مشكلتة . فبدا يحكيلك عنها عشان محتاج منك حل فعلا مش محتاج تعاطفك معاة ولا احساسك بة.
عشتن كدة لما تحكى لراجل عن مشكتك فيفتكر زية انك محتاجة حل في حين انك محتاجة حد يسمعك مش اكتر.
<span lang="AR-AE" style="font-family:

"Arial","sans-serif";”>عشان كدة لو قالك الراجل على الحل و فضلتى لسة زعلانة من مشكلتك بيفتكر ان حلة مش نافع معاكي و بيتضايق لانك من المفتر   انك اول ماتعرفى الحل تستريحي و تهدى و تتبسطى. دة طبعا لو كنتى بتدورى على حل مش على حد يسمعك. لكن انتى كنتى محتاجة حد يسمعك عشان كدة رغم انة قالك الحل استمريتي انى في الكلام عن المشكلة بنفس الصورة اكنة ماقلش حاجة. دة لانك محتاجة يسمعك مش ينصحك. بس هو مش فاهم كدة .

ازاي اتعامل مع الراجل:
بطلى تنصحية اصلا الا لو طلب منك النصيحة. هو لو طلبها بيكون محتاجة فعلا. و الا لو نصحتية منغير ما يطلب هايعتبر نصيحتك لة نقد.
ماتحاوليش تغيري الحجات اللى عرفتيها عن صفات الرجل لما قراتى اللى فوق لانها خلقة ربنا . اتعاملى معاها باسلوب صحيح فقط. مافيش صح و غلط . في ربنا خلقك كدة و خلقة كدة و كل واحد لما يفهم الفرق يعرف الطريقة الصحيحة للتعامل مع الطرف الاخر.
الرجل بطبيعتة بيمل كل فترة من خلال الاسبوع الى الاختلاء بنفسة. الرجل بطبيعتة بيحب الانفراد بنفسة. ماتخديس دى على انة بيبعد عنك و مابيحبش يقضى وقت معاكي. لا مش كدة. الرجل طبيعتة مش اجتماعى و عاطفى و يحب يحاط بالناس و الحب زى الستات. لا الراجل يحب يختلى بسيارة يجربها، كمبيوتر يصلة ، كتاب يقراة، راديو يظبط قنواتة. عادي. سيبية لة فرصة يختلى بنفسة و يرجعلك.
لا تنقدية اما احد و لا تقللى من اعترافك بقدراتة امام الناس لانة يسبب جرح كبير جدا لة.
ححسية انك محتاجاة
الرجل بطبيعتة لا يبيح عن مشاعرة و احاسيسة بسهولة. لكن بمرور الوقت تقدري تعودى واحدة واحدة على انة بفتح لك قلبة و مشاعرة بس خطوة خطوة و البطئ  في تطور الموضوع دة لا تاخذية على انة مابيحبك او شئ كهذا. الرجل بيعتبر حديثة عن مشاعرة و احاسيسة ضعف منة.
<span lang="AR-AE" style="font-family:

"Arial","sans-serif";”>ملحوظة : لو في اي مشكلة محددة تواجهك حاليا مع خطيبك او زوجك و محيرك انك تعرفى اية الاسلوب الصح للتعامل معاة لا تتردى في ارسال رسالة و توضيح النقطة اللى محيراكى مع الرجل و اجاوبك على الطريقة الصحيحة للتعامل معها. ارسل الرسالة بالايميل الى mashakel.3atefeya@yahoo.com

About these ads
تعليقات
  1. chahra قال:

    جزاك الله خيرا مقال مهم للغاية و يحتوي على معلومات جيدة شكرا .بس بدي افهم يعني مثلا الزوج كان غلطان بجد في حاجة و لو بسيطة و هي كرد فعل لا أكثر من باب المعرفة تقولو انو أخطأ و بتنصحو بطريقة لطيفة هل سيكره ذلك أم أنه لو كان بطريقة ازاي أقولك يعني جنسية كده ممكن يتفهم و لا …

  2. Helmy قال:

    شوفى المبدا انك ماتتبرعيش بالنصيحة لو في شئ غلط مأثر عليكي يبقى اتكلمى فية ساعتها لو عندك نصيها قوليها بس حسسية ان كل شئ على ما يرام و انتى بتتكلمى في الموضوع. يعنى ماتحسيهوئ انة مبوظ الدنيا و ان الدنيا اتطربقت و تقلبيها زعل و نكد. لا اتكلمى في الموضوع اكنة عادى شئ عادى و مافيش مشاكل و انتى بتتكلمى في الموضوع بالطريقة دي قولى الضرر اللى بيصيبك عشان يكون واعى للى بيحصل بس اهم شئ ماتطربقيش الدنيا بسبب هذا الشئ.

  3. eng_soso225 قال:

    بصراحة مقالة مفيدة جدا، وعرفت منهما معلومتين مهمين جدا مش كنت عارفاهم قبل كدا:أول واحدة إن الراجل بيحب يحس إن حبيبته أو زوجته محتاجاه.. ودي فعلا معلومة جديدة بالنسبة لي، ومستغرباها.. بس أكيد لما يكون راجل اللي قايلها تبقى أكيد معلومة صحيحة المعلومة التانية، إن الراجل لما بيقول الحل direct لمراته لما تشتكي له بيبقى متخيل إنها بتحكي عشان تلاقي حل مش عشان محتاجة حد يسمعلها، والمعلومة دي خلتني أفهم أويليه الراجل بيضايق لما حبيبته أو زوجته ما تكتفيش بالحل وتسكت بل بالعكس تفضل تكمل كلام وشكوى، وهو يتخنق منها ويسيبها تكلم نفسها، تقوم هي متخيلة إنه مش بيحبها عشانمش بيسمعها – فعلا سبحان الله طبيعة كل واحد فينا بتحكم تصرفاته -..:)أشكرك جزيل الشكر.. :)

أضف تعليق

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. تسجيل الخروج / تغيير )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. تسجيل الخروج / تغيير )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. تسجيل الخروج / تغيير )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. تسجيل الخروج / تغيير )

Connecting to %s